از نوشتن روزانه تا نوشتن هیجانات

از نوشتن روزانه تا نوشتن هیجانات

بیش از یکماه هر روز وبلاگ سایت رو بروز می کردم اما مدتی این کار رو کنار گذاشتم.

بعد این مدت فهمیدم که نوشتن و بروز کردن وبلاگ سایت علاوه بر خیلی از فوایدی که دارد به من یک کمک می کند و آن هم عملگرایی است.

این که حتما هر روز تا یک ساعت مشخص متنی را در وبسایت منتشر کنم از من فردی عملگرا ساخته بود.

تحقیق جیمز پنبیکر

از فواید نوشتن گفتم، یادمه در کتاب زمینه روانشناسی سانتراک که ترم اول دانشگاه می خوندم یه تحقیق جالب در مورد اینکه نوشتن می تواند سلامت جسمی را افزایش دهد، وجود داشت.

روانشناسی به نام جیمز پنبیکر تحقیقی انجام داده بود و به این نتیجه رسیده که نوشتن درباره هیجانات می تواند سلامت جسمی را افزایش بدهد.

او می گوید لزومی ندارد که حتما در مورد بزرگترین ضربه دردناک زندگی تان مطلب بنویسید.

درباره ی مشکلاتی که هم اکنون آزارتان می دهند و ذهن تان را به خود مشغول کرده اند، بنویسید.

درباره چیزهایی بنویسید که به دلیل شرم و ترس از تنبیه شدن، آن ها را به دیگران نمی گویید.

در مورد مشکل تان دقیق و عینی نگر باشید و در عین حال هیجاناتتان را بروز دهید و تا حد امکان احساساتتان را به صورت عمیق بنویسید.

چگونه بنویسیم

او در جواب اینکه چگونه بنویسیم گفته است:

نوشتن را شروع کنید و ادامه بدهید.

نگران دیکته کلمات یا جمله بندی نباشید.

وقتی گیر می کنید به عقب برگردید و مطالب قبلی را دوباره بخوانید.

 

پنبیکر می گوید: نوشتن هیجانات مثل ثبت وقایع و افکار در یک مجله نیست.

هر وقت احساس کردید دوست دارید بنویسید، شروع به نوشتن کنید.

هر وقت احساس کردید آمادگی نوشتن احساساتتان را دارید، بنویسید.

این کار را در محلی بکنید که حواس تان پرت نمی شود و کسی مزاحم کارتان نمی شود.

نوشتن برای خودتان را ادامه بدهید و دنبال نشان دادن آن به دیگران نباشید چون باعث می شود متوقف شوید یا احساس کنید باید نوشته های تان را برای آنها توجیه کنید.

 

نوشتن علاج تمام درد ها است؟

جیمز پنبیکر می گوید نوشتن هیجانات علاج تمام درد ها نیست و نمی تواند جالی برخورد با مشکلاتی را که موجب عصبانیت، غم یا نارحتی شما می شوند را بگیرد.

اگر در بحبوحه مرگ یکی از عزیزان تان یا قطع رابطه قدیمی هستید، نوشتن به صورت فوری حال شما را بهتر نمی کند ولی باعث می شود که نگاه بهتری به مسائل بیاندازید.

ممکن است بعد از نوشتن تا چند ساعت یا یک روز و یا بیشتر، غمگین و افسرده شوید.

ولی اکثر آدم ها اندکی پس از نوشتن احساس آرامش، شادمانی و رضایت بیشتری می کنند.

 

این مطلب را نیز بخوانید: چاله دانش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *